logo-dhr
Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar

Billede:
20150522 hund 1010
Svar:

Hvis du er besidder af en hund der er registreret i Dansk Hunderegister, skal du sikre dig at dine oplysninger er opdaterede. Det gør du ved at logge dig ind med NemID. Hvis du modtager en mail med en nøgle, kan det være fordi du endnu ikke har været logget ind med NemID.


I mailen er der også et link som du kan følge og logge dig ind. Ønsker du ikke at anvende linket, kan du i stedet logge på via den blå knap "Log ind" i øverste højre hjørne.


På trin 1 skal du logge dig ind med NemID, og på trin 2 skal du udfylde email-adresse og CPR-nummer. Klik på "Jeg har en nøgle" og følg anvisningerne på siden.

Spørgsmål:
Jeg har modtaget en mail med en nøgle - hvordan bruger jeg den?
Billede:
Svar:
Hvis din hund er blevet stjålet, kan vi låse din hund i vores system således at den ikke kan besidderskiftes. Det kræver dog: 1. Du politianmelder at hunden er blevet stjålet og 2: at du fremsender politianmeldelsen til os. Dette er en forudsætning for, at vi låser hunden i systemet.
Spørgsmål:
Min hund er blevet stjålet - Hvad gør jeg ?
Billede:
Svar:
Årsagen er, at du har bedt om adressebeskyttelse hos Folkeregisteret. Du kan derfor hverken se eller indskrive navn og adresse på din profil. Det er heller ikke muligt for Dansk Hunderegister, at tilføje dit navn eller adresse til profilen.
Spørgsmål:
Hvorfor kan jeg ikke se mit navn og min adresse når jeg er logget ind i hunderegistres system?
Billede:
20150522 hund 1029
Svar:

Du kan registrere din hund fra udlandet online.


Klik på importer din hund og udfyld formularen. Vær opmærksom på, at du får en autogenereret mail fra os som bekræftelse på din registrering. Det er lovpligtigt, at alle hunde i Danmark er registreret med chipnummer eller øretatovering.


Registreringsgebyret på 145 kr. skal indbetales til vores bankkonto med angivelse af hundens chipnr. Når vi kan matche din onlineregistrering med din indbetaling, opretter vi din hund i Dansk Hunderegister, normalt inden for 14 dage. Vi sender så en mail med et link til dig, således at du får onlineadgang til din hunds registreringsattest. På den måde har du altid registreringsattesten ved hånden. Hvis du ikke har nogen mail, så sender vi attesten med posten til dig.


Du kan også bede din dyrlæge om at registrere din hund fra udlandet, og så betaler du gebyret til vedkommende. Er din hund ikke mærket, skal du bede din dyrlæge om at mærke eller øretatovere den. 


Få mere information om lovgivning om mærkning og registrering.

Spørgsmål:
Hvordan registrerer jeg min hund fra udlandet?
Billede:
20150522 hund 1017
Svar:

Hvis din hund ikke er mærket og registreret, skal du kontakte din dyrlæge eller en anden registreret og autoriseret ID-mærker. Du kan finde navne og adresser på Den Danske Dyrlægeforenings hjemmeside www.ddd.dk.


Registreringsattesten skal indeholde dit navn, CPR-nummer, mailadresse og telefonnummer samt hundens navn, køn, farve, fødselsdato og ID-mærke.


Du vil modtage registreringsattesten via mail eller post, hvis du ikke har adgang til mail.


Modtager du ikke registreringsattesten, så kontakt os, så undersøger vi, hvorfor du ikke har modtaget den.

Spørgsmål:
Hvordan registrerer jeg min hund?
Billede:
20150522 hund 1016
Svar:

Dansk Hunderegister benytter betegnelsen ’besidder’ om ejeren af en hund. At være besidder betyder at være i besiddelse af hunden.


Dansk Hunderegister kalder det besidder og besidderskifte, fordi betegnelsen ’besidder’ er det udtryk, der benyttes i Bekendtgørelsen om mærkning og registrering af hunde.


Hundebesidderen har ansvar for, at hunden er mærket og registreret inden den er otte uger gammel samt bærer hundetegn med besidderens navn og adresse.


Det er også besidderens ansvar at få hunden registreret i Dansk Hunderegister. Skifter hunden besidder, skal besidderskiftet også registreres i registret.

Spørgsmål:
Hvad er en hundebesidder?
Billede:
20150522_hund_1027__Small__292x423
Svar:

Omkring to uger efter mærkningen af din hund, vil du modtage registreringsattesten via mail eller post, hvis du ikke har adgang til mail.


Dette gælder uanset, om mærkningen er foretaget af Dansk Kennelklub, Dansk Dyrlægeforening, Dansk Jagthunde Registrering, dig selv eller din dyrlæge.


Modtager du ikke registreringsattesten, så kontakt os, så undersøger vi, hvorfor du ikke har modtaget den.

Spørgsmål:
Hvor hurtigt kommer registreringsattesten, når min hund er blevet mærket?
Billede:
20150602 hundeflytning 2003
Svar:

Dødsfald eller skilsmisse kan være årsager til, at du ikke kan komme i kontakt med tidligere besidder.


Uanset hvad grunden er til, at du ikke er i kontakt med den tidligere besidder, så skal hunden altid være registreret der, hvor hunden bor.


Du bedes derfor sende en mail til dansk@hunderegister.dk med angivelse af hundenr. eller chipnr, race og fødselsdato samt dine data, hvorefter vi kan igangsætte et besidderskifte til dig.


Du kan altid kontakte Dansk Hunderegister, hvis du har behov for hjælp eller rådgivning.

Spørgsmål:
Hvad skal jeg gøre, når jeg ikke har kontakt med den tidligere besidder?
Billede:
20150522_hund_1024__Small__298x448
Svar:

Du kan besidderskifte din hund online. Alt du skal bruge er dit NemID.


Når du skal besidderskifte din hund, skal du blot logge ind på din hunds side med dit NemID og udfylde en kort formular og bekræfte besidderskiftet.


Det er gratis at lave besidderskifte. Læs mere om besidderskifte her.




Spørgsmål:
Hvordan laver jeg som den registrerede besidder besidderskifte?
Billede:
20150522_hund_1009__Small__377x251
Svar:

Du skal registrere besidderskiftet i Dansk Hunderegister. Det kan du gøre her.


Som hundebesidder kan du lave besidderskifte online ved at logge ind på hundens side via NemID og angive oplysninger for den nye besidder.


Den nye besidder logger herefter ind på et link, som han/hun modtager via mail og bekræfter besidderskiftet.


På den måde er hunden besidderskiftet og vil blive slettet i registret fra din side og ført over til den nye besidder.

Spørgsmål:
Hvad skal jeg gøre, når jeg har solgt min hund?
Billede:
20150522 hund 1032
Svar:

Dansk Hunderegister overgik til et nyt digitalt system i 2018. Registreringsattesten sendes nu med mail og uploades digitalt på hundens stamkort.  


Det er fortsat muligt at printe og klippe ’det blå kort’ ud fra den nye digitale registreringsattest, men den vil ikke længere være i en lamineret udgave. Som et alternativ til det blå kort findes der nu et link på hundens side, hvor du kan hente din hunds registreringsattest og lægge den på din smartphone – så du altid har din hunds oplysninger lige ved hånden.


Du skal ikke tænke på brugernavn og adgangskode. Alt, du skal bruge, er dit NemID.


Har du ikke adgang til mail, hjælper vi selvfølgelig fortsat og sender registreringsattesten med posten.

Spørgsmål:
Hvor finder jeg min hunds registreringsattest?
Billede:
20150522 hund 1017
Svar:

Den tidligere besidder kan foretage besidderskifte online på hundens side. Her angiver sælger dine oplysninger.


Som køber vil du efterfølgende modtage en mail med et link, som bekræfter besidderskiftet. Følg anvisningerne i mailen.

På den måde er hunden besidderskiftet og vil blive slettet i registeret fra den tidligere besidder og ført over til din side. 


Har du eller tidligere besidder ikke mulighed for at foretage online besidderskifte, kan du gøre det manuelt via den del af registreringsattesten, som kaldes "Ændringsmeddelse". Her anfører du dine data og sender ændringsmeddelsen enten med posten eller scanner/ mailer den til dansk@hunderegister.dk. 


Har den tidligere besidder mistet attesten, kan vi sende en ny attest. Den må dog kun sendes til den registrerede besidder. Du kan også bruge en kopi af en kvittering eller købsaftale.

Spørgsmål:
Hvad skal jeg gøre som køber ved besidderskifte?
Billede:
20150522 hund 1030
Svar:

Nej, desværre. Men hvis din hund løber væk, er det en fordel, at den er registreret i Dansk Hunderegister.


Når din hund er mærket og registreret, vil politi, redningskorps, brandvæsen, dyreinternater og dyrlæger hurtigt kunne finde frem til dig som besidder, hvis dit telefonnummer og din mail er oplyst korrekt. Derfor er det vigtigt, at du husker at opdatere dine oplysninger på din hunds side.


Bliver din hund væk i et EU-medlemsland, kan alle via internettet slå op i et fælleseuropæisk register – European Pet Network, EPN. - som Dansk Hunderegister er medlem af. Her vil det fremgå, at hunden er registreret hos Dansk Hunderegister. Når Dansk Hunderegister bliver kontaktet om findested, vil du herefter blive informeret.

Spørgsmål:
Kan Dansk Hunderegister finde min hund, hvis den løber væk?
Billede:
20150522_hund_1031__Small__274x364
Svar:

Uanset om din hund dør en naturlig død eller skal aflives, er det vigtigt, at hunden afmeldes i Dansk Hunderegister.


Selvom det er følsomt at miste din hund, så er det dit ansvar at få den afmeldt. Du kan selv melde hunden død på hundens side. Alt, du skal bruge, er dit NemID. 


Du vil ofte også kunne få hjælp af din dyrlæge til at slette hunden i registret. Har du brug for yderligere hjælp, kan du kontakte os på telefon 70 277 477 mellem kl. 10 og 14.


Alle hunde slettes automatisk, når de fylder 25 år..

Spørgsmål:
Hvad gør jeg, når min hund dør?
Billede:
20150602_hundeflytning_2000__Small__419x289
Svar:

Nej. Dansk Hunderegister er koblet op til CPR-registeret og får derfor oplysninger om adresseændringer derfra. Adresseændringer sker automatisk, så det eneste, du skal sørge for, er, at din mail og dit telefonnummer står korrekt.


Dansk Hunderegister benytter blandt andet CPR-registret til at tilgå adresser. Dine sidste fire cifre vil altid stå anonymiseret. 



Spørgsmål:
Skal jeg registrere noget, hvis jeg flytter adresse?