Spørgsmål og svar
Hvis du er besidder af en hund der er registreret i Dansk Hunderegister, skal du sikre dig at dine oplysninger er opdaterede. Det gør du ved at logge dig ind med MitID. Hvis du modtager en mail med en nøgle, kan det være fordi du endnu ikke har været logget ind med MitID.
I mailen er der også et link som du kan følge og logge dig ind. Ønsker du ikke at anvende linket, kan du i stedet logge på via den blå knap "Log ind" i øverste højre hjørne.
På trin 1 skal du logge dig ind med MitID, og på trin 2 skal du udfylde email-adresse og CPR-nummer. Klik på "Jeg har en nøgle" og følg anvisningerne på siden.
Hvis din hund er blevet stjålet, skal du anmelde det til Politiet. Vi kan ikke låse hunden i vores system. De retningslinjer der ligger på området, følger af vores bekendtgørelse og fortolkning af denne. Fødevarestyrelsen har anført, at alle hunde skal besidderskiftes af Dansk Hunderegister. Tyveri af hunde og andre tvister skal afgøres af politi, og retsinstanser.
Hvis du har bedt om navne- og adressebeskyttelse hos Folkeregisteret, vil disse oplysninger ikke fremgå af din attest. Oplysningerne er heller ikke tilgængelige for Dansk Hunderegister eller vores samarbejdspartnere.
Det er derfor vigtigt, at du sørger for, at dit telefonnummer og E-mailadresse er opdateret vi kan få din hund hurtigt tilbage til dig, hvis uheldet er ude og den løber væk.
Der er ikke noget krav om at der foreligger en købekontrakt. Det er dog altid en god idé at udfærdige en købekontrakt. Skulle der opstå en tvist mellem køber og sælger, kan en købekontrakt ofte løse op for tvisten herunder i en evt. retssag.
Dansk Hunderegister stiller ikke krav om en købekontakt i forhold til, at foretage et besidderskifte. Dansk Hunderegister er et besidderregister og ikke et ejerregister.
Fødevarestyrelsen anbefaler også at man udfærdiger en kontrakt. Fødevarestyrelsen har lagt et forslag til en købskontrakt på deres hjemmeside:
Fødevarestyrelsen har givet nogle gode råd til dig der påtænker at anskaffe en hund samt svar på andre spørgsmål omkring hunde som kæledyr. Du kan se de gode råd på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Du kan registrere din hund fra udlandet online.
Klik på importer din hund og udfyld formularen. Vær opmærksom på, at du får en autogenereret mail fra os som bekræftelse på din registrering. Det er lovpligtigt, at alle hunde i Danmark er registreret med chipnummer eller øretatovering.
Registreringsgebyret på 145 kr. skal indbetales til vores bankkonto med angivelse af hundens chipnr. Når vi kan matche din onlineregistrering med din indbetaling, opretter vi din hund i Dansk Hunderegister, normalt inden for 14 dage. Vi sender så en mail med et link til dig, således at du får onlineadgang til din hunds registreringsattest. På den måde har du altid registreringsattesten ved hånden. Hvis du ikke har nogen mail, så sender vi attesten med posten til dig.
Hvis du overfører penge fra en udenlands bank, er vores IBAN kontonr: DK8754730001525857 - SWIFT: NYKBDKKK
Du kan også bede din dyrlæge om at registrere din hund fra udlandet, og så betaler du gebyret til vedkommende. Er din hund ikke mærket, skal du bede din dyrlæge om at mærke eller øretatovere den.
Få mere information om lovgivning om mærkning og registrering.
Hvis din hund ikke er mærket og registreret, skal du kontakte din dyrlæge eller en anden registreret og autoriseret ID-mærker. Du kan finde navne og adresser på Den Danske Dyrlægeforenings hjemmeside www.ddd.dk.
Registreringsattesten skal indeholde dit navn, CPR-nummer, mailadresse og telefonnummer samt hundens navn, køn, farve, fødselsdato og ID-mærke.
Du vil modtage registreringsattesten via mail eller post, hvis du ikke har adgang til mail.
Modtager du ikke registreringsattesten, så kontakt os, så undersøger vi, hvorfor du ikke har modtaget den.
Dansk Hunderegister benytter betegnelsen ’besidder’. Dansk Hunderegister registrerer ikke ejere, men altså besiddere af en hund. At være besidder af en hund betyder, at være i besiddelse af hunden. Altså at hunden bor på din adresse.
Dansk Hunderegister kalder det besidder og besidderskifte, fordi betegnelsen ’besidder’ er det udtryk, der benyttes i Bekendtgørelsen om mærkning og registrering af hunde.
Hundebesidderen har ansvar for, at hunden er mærket og registreret inden den er otte uger gammel samt bærer hundetegn med besidderens navn og adresse.
Det er også besidderens ansvar at få hunden registreret i Dansk Hunderegister. Skifter hunden besidder, skal besidderskiftet også registreres i registret.
Ca. 1. uge efter mærkningen af din hund, vil du modtage registreringsattesten via mail eller post, hvis du ikke har adgang til mail.
Dette gælder uanset, om registreringen er foretaget af Dansk Kennelklub, en dyrlæge via Den Danske Dyrlægeforening eller Dansk Jagthunde Registrering.
Dette forudsætter, at indberetningen af hunden er sket til Dansk Hunderegister fra en af de ovenstående.
importerer du en hund fra udlandet, skal du registrere den via vores hjemmeside. Når den er godkendt vil du modtage en registreringsattest via post eller mail som nævnt ovenfor.
Modtager du ikke registreringsattesten, så kontakt os, så undersøger vi, hvorfor du ikke har modtaget den.
Dødsfald eller skilsmisse kan være årsager til, at du ikke kan komme i kontakt med tidligere besidder.
Uanset hvad grunden er til, at du ikke er i kontakt med den tidligere besidder, så skal hunden altid være registreret der, hvor hunden bor.
Du bedes derfor sende en mail til dansk@hunderegister.dk med angivelse af hundenr. eller chipnr, race og fødselsdato samt dine data, hvorefter vi kan igangsætte et besidderskifte til dig.
Du kan altid kontakte Dansk Hunderegister, hvis du har behov for hjælp eller rådgivning.
Du kan besidderskifte din hund online. Alt du skal bruge er dit MitID.
Når du skal besidderskifte din hund, skal du blot logge ind på din hunds side med dit NemID og udfylde en kort formular og bekræfte besidderskiftet.
Det er gratis at lave besidderskifte.
Når en hund skal videre til et nyt hjem, skal der foretages et besidderskifte. Det vil sige, at hunden blive flyttet hen til den nye besidders onlineprofil.
Det er den nye besidders ansvar, at hunden står korrekt registreret på den nye adresse i Dansk Hunderegister.
Som hundebesidder (sælger) har du dog mulighed for at igangsætte et besidderskifte online ved at logge ind på hundens side via MitID og angive oplysninger for den nye besidder.
Den nye besidder logger herefter ind på et link, som han/hun modtager via mail eller via Digital Post og bekræfter besidderskiftet.
På den måde er hunden besidderskiftet og vil blive slettet i registret fra din side og ført over til den nye besidder.
Dansk Hunderegister overgik til et nyt digitalt system i 2018. Registreringsattesten sendes nu med mail og uploades digitalt på hundens stamkort.
Det er fortsat muligt at printe og klippe ’det blå kort’ ud fra den nye digitale registreringsattest, men den vil ikke længere være i en lamineret udgave. Som et alternativ til det blå kort findes der nu et link på hundens side, hvor du kan hente din hunds registreringsattest og lægge den på din smartphone – så du altid har din hunds oplysninger lige ved hånden.
Du skal ikke tænke på brugernavn og adgangskode. Alt, du skal bruge, er dit NemID.
Har du ikke adgang til mail, hjælper vi selvfølgelig fortsat og sender registreringsattesten med posten.
Den tidligere besidder (sælger) har mulighed for at foretage besidderskifte online på hundens side.
Det er en mulighed men ikke en pligt for sælger. Ansvaret for at hunden står korrekt i Dansk Hunderegister påhviler den nye besidder (køber)
Hvis sælger ønsker at igangsætte et onlinebesidderskiftet skal han/hun logge på sin online profil og gå inde på hundens side. Under punktet "vælg handlinger" vælges skift besidder. Her angiver sælger dine oplysninger.
Som køber vil du efterfølgende modtage en mail eller en digital post med et link, hvor du skal bekræfte besidderskiftet. Følg anvisningerne i mailen.
På den måde er hunden besidderskiftet og vil blive slettet i registeret fra den tidligere besidder og ført over til din side.
Har tidligere besidder ikke mulighed for at foretage online besidderskifte, kan du som køber gøre det manuelt via den del af registreringsattesten, som kaldes "Ændringsmeddelse". Her anfører du dine data og sender ændringsmeddelsen enten med posten eller scanner/ mailer den til dansk@hunderegister.dk.
Har den tidligere besidder mistet attesten, kan vi sende en ny attest. Den må dog kun sendes til den registrerede besidder. Du kan også bruge en kopi af en kvittering eller købsaftale.
Det er dog også muligt at fremsende de pågældende oplysninger til os via almindeligt brev eller på mail.